bruisende zaken

Mag het ook een abonnement zijn?

Mag het ook een abonnement zijn?

19-01-2022

Was jij er vijf jaar geleden al van overtuigd dat abonnementen hét nieuwste succesvolle verdienmodel zouden worden? Dan heb je goed gedacht. Abonnementen zijn nu hipper dan hip. En terecht, want kan je jouw businessmodel in een abonnementsvorm gieten, dan maakt dat je onderneming schaalbaar en je inkomsten voorspelbaar, maar er is meer!

Maar de tijden zijn veranderd.

Voordelen van een abonnementservice

Dat meer en meer bedrijven de voordelen van een abonnementsservice inzien is niet toevallig. Aan de ene kant is de markt is er duidelijk klaar voor. Een tiental jaar geleden moest je niet naar buiten komen met een abonnement op scheermesjes. Wie zou je ermee bereiken? Misschien een enkeling die interesse zou tonen, maar de tijden zijn veranderd. Aan de andere kant staan we digitaal ver genoeg om zo’n abonnementsservice software toegankelijk te maken voor ook kleinere bedrijven, alles kan worden geautomatiseerd, waardoor de inspanningen van de ondernemer minimaal worden en de focus kan liggen op de ontwikkeling en kwaliteit van het product of dienst. Via een subscription service wordt alles tot in de puntjes digitaal geregeld en heb je als ondernemer haast geen omkijken naar je facturatie.

Verschillende soorten abonnementservices

Abonnementsservices hebben veel toepassingen. Wekelijks of dagelijks boodschappen aan huis leveren? Scheermesjes? Bloemen? Het kan allemaal. Leden hoeven zich nooit meer zorgen maken om herhaalde aankopen. Maar ook SaaS (software as a service) is een erg populaire vorm van abonnementsservice, een payment service provider is hier een voorbeeld van. Of wat dacht je van Netflix en Spotify? Met hun steeds uitbreidende aanbod hebben leden toegang tot een immens grote inhoudsbibliotheek aan films, podcasts ...

Het belang van (persoonlijke) onboarding

Zijn klanten gevallen voor de voordelen die jouw product of dienst biedt? Gefeliciteerd, dan is de eerste stap gezet. Tijd om te relaxen en het geld te zien binnenrollen? Think again! Nu is het natuurlijk de kunst om je klanten aan je merk te binden en ze te overtuigen dat ze de juiste keuze hebben gemaakt door een abonnement aan te gaan. Hoe je dat doet? Zorg dat je ze extra waarde geeft voor hun geld: alles wat je hebt beloofd en als het kan net een tikkeltje meer. Probeer hier persoonlijk te werk te gaan en laat zien dat er achter jouw organisatie ook gewoon mensen zitten.

 

Zijn klanten gevallen voor de voordelen die jouw product of dienst biedt?

Delen


MEER BRUISENDE ZAKEN


EDITIE VAN DE MAAND


bekijk vorige edities


BLIJF ALTIJD OP DE HOOGTE MET DE BRUIST NIEUWSBRIEF

 

Mocht je de nieuwsbrief niet meer willen ontvangen, dan kun je je onderaan de desbetreffende nieuwsbrief eenvoudig afmelden.

Wij nemen de privacy van persoonsgegevens zeer serieus. Je persoonlijke gegevens worden niet aan derden verkocht of verstrekt zonder dat er door jou toestemming wordt gegeven. Wij verwerken persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor ze zijn verstrekt en in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevens Bescherming (AVG).